Monday, May 2, 2011

PERKONGSIAN: Jangan Sekadar Angguk dan Geleng

Bayangkan anda berada di balik pintu sebuah gereja sambil memerhatikan sekumpulan paderi sedang bermusyawarah mengenai sesuatu yang rahsia dan mencurigakan relung jiwa..

Di suatu sudut;





seorang ketua paderi bertanya kepada kader-kader paderi yang baru," bagaimana kita ingin menjauhkan umat Islam dari Al Quran?"

.....sambil itu dia meletakkan semushaf Al Quran di atas permaidani yang dibentang...
lalu salah seorang kader paderi dengan yakin berkata, " mudah saja!..kita ambil sahaja Al Quran di tengah permaidani itu!"

balas ketua paderi," tidak sama sekali!..kita tidak akan mampu menggunakan kekerasan sekarang jika ingin menjauhkan umat Islam dari Al Quran!"

.."jadi, bagaimana?” Tanya kader paderi itu tadi.
ketua paderi tersenyum seraya berkata, " cuba kamu gulung permaidani itu perlahan-lahan."
..."baik."

perhatikan, Al Quran itu dapat kita kuasai tanpa perlu memijak permaidaninya bukan!?"
..sambil tersenyum puas,kader paderi itu tergelak sehingga terangkat-angkat bahunya..
bergema dewan gereja dengan hilai tawa mereka...





*****

“ Dan orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan rela kepadamu (Muhammad) sebelum engkau mengikuti agama (telunjuk) mereka…”

[QS; Al Baqarah(2): 120]


Pernahkah kita terfikir akan perancangan hebat musuh-musuh Islam dalam membinasakan umat?
Mungkin sebahagian besar daripada kita pernah menonton siri “The Arrivals” dan pelbagai lagi video yang memaparkan kelicikan musuh-musuh Islam dalam memperbodohkan dan menjauhkan umat dari fitrah Islam yang suci?

Tidak cukup kita sekadar tahu perancangan mereka,walhal yang lebih utama adalah bagaimana untuk kita berbuat  untuk meranapkan impian mereka?

Cukupkah sekadar angguk dan geleng!?





Musuh-musuh Islam bergelak ketawa melihat umat Islam yang hanya tahu rancangan jahat mereka tetapi sedikitpun tidak berusaha untuk mewarnai perubahan dengan menegakkan agama Allah.

Sememangnya musuh Islam hampir berjaya hari ini!...kanak-kanak sejak dari kecil diasuh dengan televisyen dan hiburan, para remaja Islam diracuni pemikirannya sedikit demi sedikit sehinggakan berasa janggal bila diajak untuk berkorban demi memperjuangkan agama Allah dan mencapai redhaNya.





Sungguh hebat serangan pemikiran yang ditempelkan pada dahi generasi Islam untuk menjauhkan mereka dari Al Quran dan sunnah, itulah punca terbesar keruntuhan akhlak para remaja Islam hari ini!

“ Dan mereka melarang (orang lain) mendengarkan (Al Quran) dan mereka sendiri menjauhkan diri darinya, dan mereka hanyalah membinasakan diri mereka sendiri, sedang mereka tidak menyedari.”

[QS; Al An’am(6): 26]



Akhir kata, saya menyeru kepada diri sendiri dan saudara-saudari sekalian agar sama-sama perbaiki diri, tarbiyah diri dengan Al Quran dan sunnah Rasulullah s.a.w dan jangan sekali-kali lupa untuk turut mengajak kawan-kawan dan keluarga untuk perbaiki diri jua.





Kasihani diri sendiri dan kasihanilah jua kepada mereka yang jauh daripada Al Quran kerana ketahuilah azab Allah s.w.t amatlah pedih bagi mereka yang mengingkari ayat-ayatNya!


“Dan sungguh, akan Kami isi neraka Jahannam banyak dari kalangan jin dan manusia. Mereka memiliki hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka memiliki mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengarkan (ayat-ayat Allah). Mereka seperti haiwan ternak, bahkan lebih sesat lagi. Merekalah orang-orang yang lengah.”

[QS; Al A’raf(7): 179]

Mereka seperti yang dimaksudkan Allah s.w. t itu tidak ubah seperi haiwan ternakan! bahkan lebih hina!.nauzubillah,,
lakukan perubahan segera!


insyaAllah.

wallahua’lam..

No comments:

Post a Comment